torsdag 17 december 2015

Omänskliga cravings

Det här var ju tänkt som en blogg om bland annat hälsa och välmående, men mina cravings står snarare för ohälsa och illamående och ibland skulle jag verkligen behöva rädda mig från mig själv.

När jag var gravid med Nova så åt jag överlag bra och nyttigt, men undantag för mitt omänskliga cravings för Budapestbakelser. Jag försökte att se till att aldrig gå runt vrålhungrig om jag till exempel traskade runt på Ica Maxi eller skulle möta upp någon vän för en god kopp chai latte. Men det spelade ingen roll hur mätt jag än var, fick jag syn på en Budapestbakelse så skulle den ner i magen på ett eller annat vis, varje gång. Jag undrar hur många bakelser jag tryckte i mig under dom där nio månaderna, och hur många gånger jag mådde illa på grund utav det. Helst vill jag inte erkänna det, men det kan vara så att några av dom trettio kilona jag gick upp hade med just Budapestbakelserna att göra.

Denna gången började det gå utför någon gång i mitten eller slutet av september, alltså runt graviditetsvecka 21-23. Nu var det inte bara en craving jag hade, utan nu var det tema jul som gällde. Som tur (eller otur) för mig så börjar affärerna sälja diverse julinspirerade läckerheter redan i slutet av september i år, för att sedan explodera i november/december. Julskinka, julmust, vörtbröd, ischoklad, skumtomtar, knäck, risgrynsgröt...you name it, I've had the craving. Jag hoppades innerligt att det skulle avta så att jag hade lite sug kvar inför julen, men det eskalerade och gick helt över styr så jag har nog ätit min beskärda del av julens godsaker för några år framöver. Men det kommer säkert gå ner en och annan skumtomte till innan året är slut, det har ju hänt förut om jag säger så.

Vecka 34 idag, 48 dagar kvar och det är såhär jag känner mig. (Bilden är lånad av Kos & kaos)

När lillebror har kommit så är det dags att ta tag i allt som har med hälsan att göra, både för min egen och för min familjs skull. Nu väger jag 87 kg, vilket är lika mycket som när Nova föddes och det är fortfarande 1 1/2 månad kvar. Energinivån och orken börjar tryta, jag ser verkligen fram emot att få ta tillbaka min kropp. Jag har redan börjat leta efter en PT som ska få ta mig under sina vingar när jag fått OK från läkarna att dra igång med kost och träning igen, längtar redan!


 

PS. Följ mig gärna på Instagram också, du hittar mig som: MittGlammigaLiv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar