tisdag 29 december 2015

Ge mig en ny kropp!

Vi lever i en tid där en graviditet ska vara mysig och fantastisk rakt igenom. Allra helst ska du ha en gudomlig förlossning helt utan smärtlindring, när barnet är fött blir dina bröst allas business då det ska tjatas om amningen som förväntas fungera på studs, sedan ska du ha en magisk återhämtning utan spår av graviditet, när du ammat klart så ska du självklart göra all din barnmat själv också. Under tiden ska man utöver att komma i toppform på nolltid dessutom delta i alla möjliga babyaktiviteter (som nästan alltid roar de vuxna mer än uppfyller barnets behov) och hänga på caféer dagarna i ända. Eller?

Själv är jag gravid i nionde månaden med en 10 månaders underbar tös hemma och har precis insett att jag har en väldigt lång månad framför mig innan lillebror kommer. Jag är så arg på min kropp, den är inte bara tung och otymplig utan det känns även som att hela partiet runt ljumskar och höfter håller på att lossna från resterande av kroppen.

Vi hade en fantastisk jul i norr med familj och vänner och jag fick verkligen möjlighet att vila ryggen och ta igen mig. Nog hade jag ställt in mig på att det skulle göra att jag kom hem starkare och med nya krafter, men sanningen är att det känns som att kroppen håller på att ge med sig. Att ta sig upp och ner från sängen är ett smärtsamt uppdrag, likaså att vända sig från ena sidan till den andra. Det ska mycket till för att jag ska ta mig upp till köket på övervåningen och att dessutom bära med Novis...nej, kroppen säger ifrån.

Nu har vi i alla fall flyttat ner Novas matstol och jag får efter bästa förmåga får underhålla henne där med en kombination av leksaker, bus, sång, Alfons Åberg, Babblarna och Bananer i pyjamas. Självklart har jag ruskigt dåligt samvete över att hon får sitta där en del då jag inte är rörlig nog att springa efter henne när hon flyger fram i ljusets hastighet, men vad ska jag göra? Nu är det i alla fall bara morgondagen kvar och sedan är M hemma några dagar till. Vår plan är att på fyra dagar bygga en stor och trivsam lekhage där Novis (och så småningom även lillebror) kan gå lös i, hoppas för allas skull att vi hinner få den färdig och på plats innan helgens slut.

En kort uppdatering om vikten. Vågen har nått ett nytt tiotal, nämligen 90 kg. Det betyder alltså att jag har gått upp 19 kilo sedan inskrivningen och en total viktuppgång på 33 kilo sedan jag blev gravid med Novis förra året. Det känns att kroppen samlar på sig vätska nu och jag har börjat svullna lite varstans, charmigt värre.

Vecka 35 - 35 dagar kvar till lillebrors ankomst  


Nu har jag gnällt av mig lite och vill avrunda med någonting roligare. Nova växer så det knakar, har fått sex små tänder (fyra uppe och två nere) som hon gärna visar upp, står utan stöd när hon glömmer bort att hon inte håller i sig och sist vi var hos barnmorskan vägde hon 10,8 kg och var 75 cm lång. Hon är ett riktigt energiknippe och ler mest hela tiden, hon är verkligen mammas lilla solstråle. Helt galen att hon förgyllt våra liv i snart ett år och vi ser fram emot att få träffa lillebror. Tror verkligen att dom kommer att få mycket skoj tillsammans och hur tufft det än känns nu med en strejkande kropp så kommer dom båda garanterat att ha varit värt varenda krämpa.



PS. Följ mig gärna på Instagram också, du hittar mig som: MittGlammigaLiv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar