måndag 19 oktober 2015

Kalkonsallad med apelsin och mangodressing

För några dagar sedan bläddrade jag igenom Ulrika Davidssons nya bok Kom igång med 5:2. Även om jag varken kör 5:2 eller någon annan diet så är det alltid kul när man kan hitta nya smaker och inspiration kan man aldrig få för mycket av.

Denna gången testade jag en av hennes mumsiga sallader som var både nyttig, snabblagad och god. Se nedan för recept.


Kalkonsallad med apelsin och mangodressing
- 2 portioner

Sallad
4 dl blandad sallad (jag tog ruccola, tomat, gurka)
6 st rädisor
2 msk granatäpplekärnor
8 skivor kalkonpastrami
1 apelsin
Lite gräslök att dekorera med

Skär upp rädisorna och fördela tillsammans med salladen på tallriken. Lägg pastramin runt om. Skär ut fina filéer av apelsinen och lägg ovanpå salladen. Strö över granatäpplekärnor, dekorera med gräslök och servera tillsammans med apelsin och mangodressingen.

Apelsin och mangodressing
60 gram färsk mango (att tina upp frusen mango går också bra)
4 msk lättmajonäs
2 dl färskpressad apelsinsaft
6 st hackade gräslöksstrån
svartpeppar efter smak

Skär mangon i små bitar. Lägg alla ingredienserna i lämplig form och mixa till en jämn och slät dressing. Ringla över salladen och förvara det som blir kvar i kylen. Dressingen håller i en vecka och passar till alla slags sallader.


 

 PS. Följ mig gärna på Instagram också, du hittar mig som: MittGlammigaLiv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar