torsdag 27 augusti 2015

Kompartmentsyndrom

I samband med Novas förlossning så fick jag en nervskada i ryggen som gjorde att jag under sjukhusvistelsen (drygt 1 vecka) hade känselbortfall i benen, väldigt obehagligt där och då men det gick över som tur var. Dock hade jag fortsatt ont i ryggen flera månader efter. Nu känner jag av det onda igen på exakt samma ställe som det var när jag låg på BB, plus att det även börjat värka neråt svanken. För att vara på den säkra sidan så beslutade jag mig för att boka tid hos läkaren på MVC för att kolla upp det.

Min doktor är väldigt effektiv, minst sagt. Med dryga 40 år i branchen hoppar han småsnacket och går rakt på sak, ett besök tar oavsett ärende sällan mer är 5, max 10 minuter. Men han är bra. Hans bedömning var att det neråt svanken (eller bäckenet, som han säger) är foglossning. Vad gällande smärtan i mitten av ryggen så trodde han som jag befarat att det hänger ihop med nervskadan som uppstod i samband med förlossningen, sedan sa han att det lät som "kompartmentsyndrom" och bad mig googla det.

Detta är vad min kompis Google (1177.se - Klicka här för att läsa hela texten) säger om saken.

"Om du får kompartmentsyndrom sväller en muskel så att den eller närliggande blodkärl och nerver kan skadas. Om det upptäcks i tid blir det bra med behandling. Om en muskel sväller blir den större. Då blir det för trångt i de hinnor eller ben som omger muskeln och bildar muskelfack. Det är orsaken till att skador kan uppstå.

När du har fått kompartmentsyndrom svullnar kroppsdelen. Det gör mycket ont både när du vilar och när du anstränger dig. Du kan även tappa känseln och få svårt att röra den skadade kroppsdelen. Vid både akut och kronisk kompartmentsyndrom kan du behöva opereras för att öppna muskelfacken. Om du har akut kompartmentsyndrom måste du opereras så fort som möjligt för att undvika skador."

Rådet jag fick av denna läkaren var bäckenbälte, att i största möjliga mån undvika att bära Nova (största utmaningen hittills) och att uppsöka sjukgymnast. När jag frågade om det fanns risk för att jag skulle få känselbortfall igen så svarade han att det är mycket möjligt. Direkt efter så sa han "Men det finns ju många gravida som använder kryckor, så det finns lösningar på det med ska du se", som om det vore någon tröst. Efter att ha läst detta så börjar jag fundera över om och i så fall hur det skulle påverka mig under graviditetens gång. Tänk om jag helt plötsligt börjar tappa känsel och om det blir mer än på BB...läskigt! I mina öron lät det med kompartmentsyndrom rätt dramatiskt. Men nu ska jag inte gå händelserna i förväg då det säkert inte är så illa som det låter, hoppas jag i alla fall.

Någon som är bekant med kompartmentsyndrom sedan innan och har någon användbar info?


 

PS. Följ mig gärna på Instagram också, du hittar mig som: MittGlammigaLiv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar