tisdag 17 mars 2015

Gråt inte

Den som kom på uttrycket "gråt inte över spilld mjölk" har uppenbarligen inte tappat ut en hel flaska handpumpad mjölk!

Det var en natt som många andra nätter, jag vaknar av att Nova gnyr och är hungrig. Det är knappt så jag vet vad jag heter, snurrig och allmänt förvirrad tar jag med mig damen upp för att fixa nattamaten. För att allt skulle gå snabbt och smidigt så hade jag handpumpat en flaska som stod redo i kylen och 15-20 sekunder senare så var den perfekta temperaturen uppnådd och mjölken redo att avnjutas. Vi traskar ned för trappen igen och slår oss ned i soffan, Nova får flaskan, allt är frid och fröjd och snart kommer vi båda få somna om igen...trodde jag. Ganska snabbt kände jag att flaskan var blöt och någon sekund senare inser jag även att Novas kläder är dyngsura. Yrvaken som jag är så tar det en liten stund innan jag kopplar att jag måste ha skruvat åt korken på nappflaskan snett för all mjölk som var däri är nu på hela Nova och allt som är kvar till henne är vad som finns i korken i stort sett. Det var inte populärt och så fort den lilla skvätten är slut så skriker hon som att världen håller på att gå under. Jag skyndar mig upp för att värma på Baby Semp då det går snabbast, fast den färdigblandade sorten var visst slut och i stället fick det bli pulvervarianten som tar 10-12 minuter. När man är liten och hungrig så är det en väldigt lång tid.

Som ni ser så har vi nu laddat upp med färdigblandade Baby Semp, grymt att ha hemma när nöden kräver snabba lösningar. 

Medan ersättningen stod och svalnade i frysen så tänkte jag att det var läge för ett blöjbyte. Väl på plats så konstaterar jag snabbt att blöjan har läckt och det är ingen grann historia - timing is everything, eller hur? Ben och armar sprattlar för fulla muggar medan jag försöker få av henne de blöta kläderna utan att smeta bajs över hela henne, vilket inte är helt lätt. Jag tappar upp ett bad, tvättar rent henne, sätter på henne en ny pyjamas, ger henne ersättningen (efter att ha dubbelkollat så att korken är väl åtskruvad denna gången!) lägger henne i sängen och stoppar om henne. Vid det här laget har det som skulle gå på 10-15 minuter tagit över en timme och varken hon eller jag är trött längre. Men så kan det bli ibland, tur att vi inte behöver någon skönhetssömn. *ler*

PS. Följ mig gärna på Instagram också, du hittar mig som: MittGlammigaLiv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar