onsdag 16 september 2015

Ordlista för gravida

När man är gravid så slängs det med mycket förkortningar och begrepp, vilket för min egen del ledde till en hel del googlande i uttrycksdjungeln. För att underlätta för dig så har jag skrivit en lista (från A-Ö) med alla ord och förkortningar jag kan komma på att jag själv stött på under denna och förra graviditeten och vad de står för.

BF: Beräknat förlossningsdatum
BIM/BUM: Datumberäkning för senast beräknade uteblivna menstruation

BM: Barnmorska
BT: Blodtryck
BPD: Fostrets huvudmått i diameter vid ultraljud

BPU: Beräknad förlossning efter ultraljudsundersökningen i graviditetsvecka 18-20
BVC: Barnavårdcentral
CB: ClearBlue

CTG: Cardiotokografi, elektronisk metod för att övervaka fostrets puls och livoderns sammandragningar.
EDA: Epiduralbedövning
FL: Förlossning (eller forumet Familjeliv)
FUB: Förlossningsförberedande utbildning
KUB/CUB: Kombinerat ultraljud med biokemiskt test (blodprov) som tas mellan graviditetsvecka 12-14
KK: Kvinnoklinik
KS: Kejsarsnitt
MA: Missed abortion, ett slags missfall där inte fostret stöts ut av kroppen direkt men ligger kvar i livmodern. 
MF: Missfall
MVC: Mödravårdscentral
NUPP: Nackuppklarningstest, görs för att se om barnet har några kromosomavvikelser som t.ex Downs syndrom.
Prematur: Barn födda innan graviditetsvecka 37
Primigravid: Förstagångsföderska
SF: Symfus-fundus. Mått som barnmorskan ta på avståndet från blygdbenet till övre delen av livmodern för att se om livmodern växer normalt.
SM: Sista menstruationens första dag 
Säte/Sätesbjudning: Barnet ligger med baken först (rumpan ner)
RUL: Rutinultraljud, görs runt graviditetsvecka 18-20
UKH: Utomkvedshavandeskap
UL: Ultraljud
UVI: Urinvägsinfektion
VC: Vårdcentral
VU: Vaginal undersökning
VFL: Vaginal förlossning

VUL: Vaginalt Ultraljud
ÄL: Ägglossning

Om jag missat någon viktig förkortning så får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan så uppdaterar jag listan, ju fler desto bättre.





 PS. Följ mig gärna på Instagram också, du hittar mig som:  MittGlammigaLiv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar