tisdag 12 maj 2015

Ett underlägg, flera funktioner (DIY)

För några veckor sedan fick jag de efterlängtade servetterna från Carolina Gynning i present. Inte nog med att de är supersnygga att duka med, det går att göra fina decoupage med dem också. Jag kom på att vi hade gamla drinkunderlägg liggandes som aldrig använts, så jag passade på att både ge dem en ny design och ett nytt smart användningsområde. Har du liknande underlägg som du inte vet vad du ska göra av så har jag en idé, se nedan.

Ett drinkunderlägg - två funktioner 

Drinkunderlägg - Makeover
Du behöver: Snygga servetter, decoupagelim, sax, pensel (och eventuellt vit akrylfärg)


  1. Separera själva underläggen från kanterna, ta hjälp av ett vasst föremål om det sitter som berget och torka rent båda delarna.
  2. Om servetterna du tänkt använda är ljusa och/eller har några vita detaljer så behöver du måla underläggen vita för bästa färgresultat. Jag använde vanlig akrylfärg denna gången.
  3. Veckla ut servetten och separera lagren så att du bara har det översta lagret med trycket kvar.
  4. Klipp ut servettbiten så att den är lika stor som underlägget, lägg på och pensla försiktigt över decoupagelimmet i två omgångar. Jobba inifrån och ut för att få så lite bubblor som möjligt. Klart!


Miniatyrtavlor du kan flytta runt utan att behöva borra hål i väggen 
Du behöver: Fina foton, sax, dubbelhäftande tejp
  1. Mät ramens baksida och klipp ut fotona i samma storlek.
  2. Lägg dubbelhäftande tejp på innerkanterna för att fästa korten.
  3. Hitta ett bra ställe där du vill ha ramarna och sätt ytterligare en omgång dubbelhäftande tejp, denna gången på ramens yttersta kant. Tryck fast dem på önskad plats, färdigt. Nu har du personliga miniatyrtavlor du kan flytta runt hur som helst, utan att ens behöva borra i väggen. 
Bonustips!
Detta fungerar även med canvastavlor (har testat på 40x50) och vanliga mindre tavelramar under förutsättningarna att de är små, lätta och har plastskiva. Jag har prövat med dessa och det gick alla tiders. hur bra som helst!


 
PS. Följ mig gärna på Instagram också, du hittar mig som: MittGlammigaLiv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar