söndag 19 april 2015

Håll glöden vid liv

Jag tycker att det är viktigt att aktivt vårda förhållandet, trots att det redan är bra. Jag har hört om allt för många som fallit in i sambosjukan och lever ett liv i mjukisbyxor där dejter, romantik och kvalitetstid är ett minne blott. Som småbarnsförälder tycker jag att det är extra viktigt att ta vara på förhållandet med min bättre hälft då det dessutom är en person jag valt som far till mitt barn, för om vi struntat i det så finns det alltid en risk att vi står där en vacker dag när barnen är utflugna och stirrar på varandra utan att veta vad vi ska hitta på och undrar vad som hände med förhållandet. Det värsta tänkbara är att hamna i ett förhållande där vi blivit två individer som lever separata liv under samma tak, med endast barnen som gemensam nämnare...bevare mig väl! 

Så vad gör vi för att hålla glöden vid liv? Jo, vi har bestämt oss för att en gång i månaden fixa barnvakt och ha kvalitetstid för oss själva. Barnfritt behöver inte vara ett dygn, utan kan vara några timmar för en romantisk middag ute eller på hemmaplan, en musikal, stand-up, eller kanske bara en härlig långpromenad på tu man hand.


Denna vackra ros fick jag av M, han vet hur han ska göra för att ge min dag det där lilla extra  

En gång i månaden tycker många låter väldigt ofta, men om du tänker efter så är det bara 12 gånger på ett år som vanligtvis har 365 dagar.
Utöver månadsdejterna så har vi en dag i veckan där vi anstränger oss lite extra för att få till en fin middag, har mjukisbrallsförbud, lägger mobiltelefonerna/datorn/paddan åt sidan och lämnar tv:n avslagen.

Många vänner med småbarn säger att det inte går att komma iväg själva, eller att det inte blir av för att man inte har någon nära släkting i närheten. Det mesta går om man vill och prioriterar det, har man inga släktingar i närheten så finns det säkerligen någon vän som skulle älska att ta hand om de små i några timmar. En god vän som har två egna barn sa något väldigt klokt till mig: Se inte barnen som ett hinder för att göra saker, för då blir dom det. Så sant, så sant. För att du valt att sätta ett barn till världen betyder inte att du måste göra avkall på sådant som gör dig/er lycklig, då har ert förhållande minst 18 tråkiga år framför sig.

Min utmaning till dig (småbarnsförälder eller ej) är att inom 30 dagar göra någonting romantiskt för och/eller med din partner, oavsett om det är att ge en skön massage, köpa blommor, laga en god middag eller ta er ut på en dejt. Bara du vet vad din partner uppskattar och kom ihåg att det är tanken som räknas.

PS. Följ mig gärna på Instagram också, du hittar mig som: MittGlammigaLiv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar