söndag 25 januari 2015

Bästa boktipsen till och om ditt barn

Hallå beslutsångest, vad ska man välja??

Det finns en uppsjö av alla sorters barn/babysaker, inklusive böcker till, för och om ditt barn. Trots denna virriga djungeln så har vi lyckats hitta två riktiga guldkorn, den ena fick vi i present och den andra är noga utvald efter en grundlig genomgång av hela bokhandelns utbud.




Stora boken om barn - Att vänta och föda. Barnets första sex år. (Norstedts)


Frågar du barnmorskan om något du undrar eller oroar dig för så är det inte helt ovanligt att få svaret "Det är väldigt individuellt då alla graviditeter är olika" och allt anses därav som normalt. Personligen håller jag på att krevera när jag får ett sådant svar, för jag vill veta exakt hur landet ligger utan massa knussel och tvetydigt lullull!

Den här boken har svar på ALLT du behöver veta, plus en hel del du inte ens visste att du behövde veta men som är tacksamt att få reda på ändå så att man slipper försöka vara sin egen Google-doktor. För att nämna några exempel så tar den upp vad som händer i kroppen under graviditeten, vad som är bra att tänka på, vilka smärtlindringsmetoder som finns och skillnaden på dom, nyföddhetstiden, amning och flaskmatning, barnets utveckling från 0-6 år, familjejuridik och mycket mera. Stort tack för den och båda tummarna upp!


Mina första år (Ordalaget)

I jakt på en rolig, högkvalitativ bok till vårt ofödda barn så fanns det ett 20-tal olika titlar (minst!) med varierande innehåll att gå igenom bara i den ena bokhandeln, efter timmar av svett och hormonrus blev det till slut rätt!

I "Mina första år" fyller du och din partner själva i era minnen och upplevelser från tiden före och efter förlossningen, det finns även fack där ni kan stoppa in brev/foton och annat som kan vara kul att spara till den dagen ert barn har gått från liten till stor. När jag satt och bläddrade igenom alla olika böckerna så la jag märke till att de flesta böckerna (dock inte denna!) enbart vände sig till mamman trots att man i de flesta fall är två som väntar barn, vilket kändes tråkigt. Denna boken vänder sig till båda föräldrarna och frågar om allt från släktträd och känslor till vad var och en gillade/inte gillade att äta under graviditeten.

Allt som allt är boken uppdelad i 8 kapitel: Så förberedde vi oss, nu är du född, din första tid, växer så det knakar, måltider, resor och utflykter, högtidsdagar, dina favoriter.

Detta är mina bästa boktips till och om ditt barn, de är även uppskattade presenter till blivande och nyblivna föräldrar. Jag rekommenderar båda böckerna starkt, ger dem högsta betyg och önskar dig en fortsatt härlig söndag!


PS. Följ mig gärna på Instagram också, du hittar mig som MittGlammigaLiv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar